Wednesday, September 28, 2011

Blogging Tips #1 - Nama, Nama dan Nama

Aku berkongsi tips ni bukan bermakna aku nak tunjuk aku bagus, tapi nak kongsi apa yang aku amalkan. Harap dapat memberi manfaat kepada yang lain.

Dalam blogging ni, nama/identiti adalah sesuatu yang penting dan patut dititikberatkan. Pemilihan nama yang salah, memang susah nak bersaing dengan blogger lain sebab identiti yang kurang kuat. Okay, untuk blog ada 3 jenis nama, which is nama watak, nama blog dan nama url. Ketiga-tiga nama ni patut sama. 
Contoh untuk 3 nama yang sama
Nama watak : Ali Pailang
Nama blog : Ali Pailang
Nama url : alipailang.com
Contoh untuk 3 nama yang tak sama
Nama watak : Ali Mamax
Nama blog : Roti Canai Itu Menggemokkan
Nama url : makankarimembawahapakketiak.blogspot.com
Yang kat atas ni dah lah tak sama, dah tu bukan main panjang pulak nama dan urlnya kan. Reader pun susah nak ingat. Bila semua tu sama, elok untuk identiti dan SEO for sure. Selain daripada menyama dan memendekkan nama-nama tu, ada beberapa faktor yang korang patut ambil kira. Antaranya:
Jangan letak nama yang bersifat sementara. Contohnya aiman2011.com (tahun depan takkan nak tukar aiman2012.com pulak?), shahsayangrosnah.com (kalau dah breakup camne?), ciknenas.com (kalau dah kahwin nak kena tukar puannenas.com pulak?) dan lain-lain. Memang lah korang takkan ubah, tapi macam tak best lah bila nama blog tu dah tak sync dengan kehidupan semasa kan.
Jangan letak tanda "!", "~", dan sewaktu dengannya kat nama blog. Aku tahu ramai letak "!" kat depan nama blog sebab nak duduk kat ataaaaaaas sekali bila dalam reading list/dashboard Blogger.com. Kan kan? Tapi macam kurang formal lah. Ada ke Facebook buat !~Facebook~!? Of course not. Follow yang professional lah.
Jangan letak huruf kEcIk bEsAr dan ejaan pewliks-pewlieks kat nama blog dan nama watak korang. Sangat lah tak formal. Aku gunakan formal instead of professional sebab professional tu macam poyo sangat. Blog Wordpress boleh lah dapat title professional. Haha.
Jangan letak effect kat nama blog korang. Contohnya, efek tulisan bergerak ke, letak mesej tambahan ke, letak efek typing ke. Bab ni, boleh rujuk nama blog (pada tab) terok.ayeemayam.com.
P/S: Jangan lah tukar url korang, biar je. Nanti lagi banyak masalah. Tips ni untuk yang baru nak buat blog je. Untuk kuatkan lagi identiti, buat logo atau maskot sendiri.



Comments
65 Comments

65 Kokokan Suci:

nurdani said...

setuju sangat. identiti tu penting. mudah orang nak ingat. tapi aku punya blog tu entah ok ke tak.muahaha.

Ujang9897 said...

terlajak dah aku ni..., takleh undur..

anGah said...

aku dah lari..
nama watak : anGah
nama blog : ini blog jiwa jiwa
nama url: sentuhan-maya.blogspot.com

dah lari dowh.. nak adjust pun susah dah.. huhu

Syafiq Salim said...

yg tanda "i"
tak leyh blaa... ramai giler yg buat...
dan aku pasti org yg buat tak komen,
kalau komen pun mmg lawan punyer...

! mmg tak formal kot, why no tnda lain... LOL

siapakah ????

msredcheesecake said...

nama watak : msred
nama blog: msredcheesecake
url : msredcheesecake.blogpot

ok ke?

Syairani Tarmizi said...

setuju! tapi ku punya nama blog tulisan kecik BESAR lah..hiks

amirnawawi said...

Perghh!! First time aku baca entry ayeem yang formal cam nih. Takde benda2 lucah. Thank for info nih

Ayeem Jemain said...

nurdani haha agak2?

ujang haha mmg takleh undur dah. bior je

angah haha kalu blog dah naik mmg tak perlu tukar lah

syafiq haha entah ko. aku tak tuju kat sesape. general aje

msred hehe not bad :) ok dah tu

Unknown said...

setuju la..
lagi2 yang buat tanda2 kat nama dia tu..
tanda love la.tanda ! la..
tak de tujuan betul..
hahahah...

anGah said...

ayeem reply komen aku.. ewwww....

Unknown said...

sy setuju dgn semua jwpn diatas :P

Firdaus said...

aku sokong! :D

MANZARINA said...

setuju dengan semua perkara diatas...ahak...ko mmg blogger berpengalaman lah ayeem...ada jer idea... aku samapi senak otak nak tulis ape... anyway ilmu berguna gak tu

alepridz said...

memang sangat-sangat betul tips ini...

carilah aku kat fb ke,
friendster ker,
myspace ke,
ym ke,
skype ke,
twitter ke,
kat mana-manalah....

taip jer



ALEPRIDZ



kalau jumpa aku la tu... memang takder orang laen...

termasuklah blog... alepridz.com

Izyan Balqis said...

yeaahhh~~~ baru best kan? identiti IQ berubah dua kali dan akan kekal selamanya begini~ wuuuu~~ xde pembedahan plastik da pasni~~ =P

Just Mini Love said...

betul2..
tips yg bgus..

cici tembikai said...

hahha yam aku sama je tembikai -__- cuma url terlajak lak -___-

pingkyviolet -__- nak ubah hari tu takleh pun . alahai

syirah rasid said...

nasib baik aku munya belog sama haja. dari ke fesbuk sampai ke yahoo. samaaaaaaa haje. hiksss ;p

Nyamuk Terbang said...

err...nk tukar url rsa syg pulak
huhu

Anonymous said...

nama blog: Budak Ketot
url: kosongplain.blogspot.com

okay kah? heee. im a newbie!

Fahmi Jaafar said...

nk letak name blog ayam serama tpi dah terlambat..haha :P

Atia_gadismelayu said...

betol tue.. bila url bertukar mcm2 masalah timbul.. antaranyer feed brubah.. menyebabkan update kita x keluar kt dashboard follower.. pernah terkena dulu.. huhuhu..

aQimie Ceplos said...

A'ah la yam. bubuh tande seru, bajet macam nak kat atas manjang.. hupdate nye tak..

awesome :D

Amna Shark said...

wah.. ayeem wat post yg bermanfaat! Aku baru nak majok sbb post 'cantik' yg lepas.. haha.. (Errk~ sape aku nak majok2?)

Syazwan Che Deraman said...

aku pernah tukar url.
tapi dulu la..
memang menyusahkan bila tukar url ni.

syazwancdm.blogspot.com.

Wadi AR said...

aku punye gabungan WR

Wadi AR
Wadi kuRede
wadiaseekure.blogspot.com

Anonymous said...

whoaaa. nice tip.

hehe. tp blog dian panjang berjela. gune name sndri ha. hehe. jaadi,takde org nak cari. haha

nazirulhazwan~ said...

cikepal kene tuka la name blog die nanti lepas kawin.

red gitarputeh said...

troll troll troll.. pedas... hoho.

Cipina said...

BLOG - Cipina
ID - fina fento
URL - fentomatte.blogspot.com

dari start guna internet memang fentomatte tu takde orang lain dah.

Mila Ahmad said...

thanksss kamu ^______^

LydSunshine said...

Eh, mekasih di atas tips yg berguna iteww... Cuma buat masa skrg ni belum bersedia nak formalkan tajuk blog. *bajet macam comel le konon kalo letak titik2 banyak tu. Heheh.. * Tp tips di atas tersangat le masuk akal dan berguna. :)

Unknown said...

ah benci la abg ayeem.. saye nak delete la blog saye macam ni..

vendoline said...

biasenye pompuan suke letak huruf kecik besar tu.susah nak bce

BeloG MTT said...

Nice tips Ayeem !

Tapi nak tukar dah terlambat rasanyaa.. toinkkk !

Nama watak : MTT
Nama blog : BeloG MTT
URL : www.lailyqaisyirah.com

Ayokkkkk ~ :D

BeloG MTT said...

Nice tips Ayeem !

Tapi nak tukar dah terlambat rasanyaa.. toinkkk !

Nama watak : MTT
Nama blog : BeloG MTT
URL : www.lailyqaisyirah.com

Ayokkkkk ~ :D

Unknown said...

setuju ;p

Wawa_Nadwa said...

yeah u rite !

;)

Aujinz said...

aku rasa blog aku dah bersepah identiti dia.. malas dah nak tuko... koh koh koh

ezaezora rahim said...

shentapz jap.. ahhaha! tak ku sangka aku sedemikian upenye.. ok dah ubah... nama blog sama ngan url ahahha! cume nme identiti je takbertuko.. huahahahah! amacam yeem? ok.. walawei.. pnggil nme manje je.. boleh ker? hahaha

Falling . said...

terlajak dah *bak kata ujang tuh~

Faiz Tapit said...

aku dah terpanjangkan nama belog. hahah

AZRI said...

terbaik lah ayam!

Unknown said...

memang setuju dengan pendapat anda .. (",)

www.anastasyea.com

Sayidah Nafisah Ruslan said...

and please jangan letak widget yang banyak.. berat nak bukak.. adoi~

Shahbri said...

aku punya okay tak??

Ked said...

name watak : ked
name blog : uikss??
URL : dearked(dot)blogspot(dot)com

aku punye takde la lari mane kan?

eh, kalau aku tulis full url aku pon di kire spam ke ek? konpius lak aku..

YouSOF said...

Tewrima kawsih Ayeemayam.com.. ;D



Betul kata kau yang perofessional tu, ikut yang professional lah.

Ayeem Jemain said...

korang haha ok ke tak ok, orang dah kenal korang dengan identiti tu. nak tukar pun, tak tahu mana yg patut ditukar. biar je lah :)

ked tak spam kot. kalau boleh klik terus tu baru kira spam rasanya :)

Unknown said...

yeahh betul tu ayeem! setuju sgt semua info dlm post nih :D bagus bagus. hehe

Anis said...

i pny nama watak, nama blog dgn url semua sama. skrg pun byk gila google search yg masuk kt blog i. wuhhuuu suke2.. :D

aizamia3 said...

bagus untuk yang baru nak menapak ke dunia blog.. ;)

Primadona said...

isk lambat sangat kau bagi tips yang macam ni.Oh ya tak apa aku tahu kau baru masuk study balik jadi gaya kau agak skema sikitlahkan.Nice tips btw.Aku punya mmg lari dah.hehe

Nurulbadiah Lai said...

aaaaaa...

nice one!!

khryh said...

agree! haha :D

Azza Azman said...

kenapa tak letak kat blog tutorial?

Dhiya Fariza said...

Semua pendek dah letak nama sendiri tang url tak mampu nk uboh.

miera said...

nama watak : bighagenjo
nama blog : ada aku kesah
nama url : bighagenjo.blogspot.com

nampaknya kena tuka nama blog den lah eh? walaupon polik sket pilihan namo den ni. nak wek camno, bondo dah jadi.

thnks 4 da info

Mhmmdnabil said...

haha kena sama ke? lol

aishah poji said...

agak2 aku punyer ok tak?cm byk tak kene jer.

arina :) said...

bhahaha ! annoying gile terok.ayeemayam.com ! paling takleh blah bile tekan right-click. hahaha !

Unknown said...

salwaismail, salwaismail.blogspot.com
senang ingat! :D

soutulmujahid.com said...

tips berguna.
aku pun letak ! sebab nak bagi paling atas. hahaha. tp tubelawak pun buat camtu jugak. hahahahahaha

Nurazira Abd Ghani said...

saya takde maskot. :P

Aimi Nadirah said...

terok.ayeemayam.com memang annoying aha:D