Saturday, September 17, 2011

Esei UPSR : Aku Sebuah Telefon Bimbit

Entri lepas : Aku Sebiji Mercun


Aku sebuah telefon bimbit. Nama aku Rokia CW89 atau nama penuhnya Rokia Che Wan 89. Aku dilahirkan di Finland, tapi kemudian berpindah dan menetap di Malaysia. Badan aku berwarna pink, dimana terdapat pelbagai butang di atasnya. Muka aku pula mampu memaparkan pelbagai imej. Aku ada satu telinga pada tapak badanku, satu mata dan satu mulut di belakang badanku.

Pada satu hari aku dijual kepada seorang wanita bernama Ramlah dengan harga RM1599 oleh apek penjual gajet di Plaza Lee Yat, KL. Tuan baru aku itu seorang pelajar di sebuah kolej di KL. Duit yang digunakan untuk membeli aku juga sebenarnya adalah duit pinjaman pelajarannya. Ramlah juga seorang wanita yang foreveralone, tiada kekasih namun sangap.

Selepas saja sehari dia membeli aku, dia menggunakan feature kamera 8 megapixel aku untuk benda yang tidak sepatutnya. Beliau merakam aksi bogelnya untuk dijadikan koleksi. Astaghafirullah. Nasib baik aku berjantina perempuan, kalau lelaki mungkin aku akan transform jadi robot kemudian... korang sambung sendiri.

Bukan saja sekali, hari-hari berikutnya pun Ramlah tak habis-habis merakam gambar seksinya. Mulut itik dan lurah dendam itu wajib ditunjuk. Aku pun dah naik mual dengan aksi-aksi gediknya. Kenapa manusia perempuan suka syok sendiri, asyik asyik tangkap gambar dan rakam video sendiri saja? Aku sendiri menyesal kerana dilahirkan dengan kamera berkualiti tinggi.

Pada suatu hari, Ramlah ke pejabat kolej untuk urusan pelajaran. Dia mengisi borang, dan meletakkan aku di atas meja. Selepas dia mengisi borang, dia beredar tanpa membawa aku sama. Kemudiannya, pelajar bernama Ramli mengambil aku lalu diletakkan di dalam poket dan membawa aku pulang.

Bila tiba di rumah, Ramli mengexplore isi dalaman aku dan terjumpa gambar serta video panas Ramlah. Ditontonnya video-video tersebut sambil makan burger Ramlee. Memang syok. Ramli dengan baik hati dan tidak kedekutnya berkongsi dengan teman-teman yang lain. Bluetooth lah, apa lagi. Tak sampai sebulan, video Ramlah tersebar di Internet.

Kini tuan baru aku adalah Ramli. Walaupun, aku tak suka bertuankan lelaki, tapi aku bersyukur Ramli tak buat yang bukan-bukan dengan aku. Tangkap gambar sendiri angle atas-kanan pun jarang sekali. Tetapi tak sampai setahun aku digunakan Ramli, aku dikomakan di dalam rak kerana Ramli tidak mahu lagi menggunakan aku. Ramli dah membeli telefon baru, Nipple jPhone buatan Jepun. *Nipple = Nippon Apple.

P/S: Jangan rakam video yang bukan-bukan sebab ada tool yang mampu dapatkan balik video korang tu walaupun video tu dah didelete. Ayo tatayo.



Comments
52 Comments

52 Kokokan Suci:

Syat0za Zai said...

alamak! aku ada gak video bukan2, camne niii... =__="

*bajet aku buat :P

Eera Shera said...

kreatif doe.

Anonymous said...

cantik nama handphone tu 8 megapixel tu, nak beli lah :D

anonymous hensem !! said...

tak lawak pon, bosan lah (korek hidung)

alepridz said...

sambungan selepas jadi robot...


selepas aku di transform menjadi robot... aku mengorat tuan aku Ramlah dengan bergaya sekali... lalu aku terus mintak kapel.. ramlah pun begitu teruja kerana berkapel dengan seekor robot telefon... setelah berkapel dengan tuan aku iaitu Ramlah.. beliau mengajak aku tido di hotel...

ok... sapa2 buleh sambung part ni...

Atiqah Wadiah said...

nk jugak enfon tuh..ada lg x??hehe :)

Unknown said...

haha , setannn !

Baiz Mamat said...

ko ni pandai la..terbit la satu buku yang lawak2..

Syamimi Hazirah said...

Eyra nak tangkap gambar syok sendiri pun malu-malu #tangandidadamatakeatas

Fahmi Jaafar said...

asal low yat x jadi high yat? haha :P

Falling . said...

pening pale cekgu lau anak murid wt esei cmni..

KhuJa KhuZa said...

cerita yg menarik...
kreatif ! well done

KhuJa KhuZa said...

cerita yg menarik...
kreatif ! well done

Jenny Pa-un said...

sekali pun hp itu hancur berkecai pasti video semacam tu akan dpt di kesan semula walaupun dah didelete:)

Anonymous said...

aku akan bertukar menjadi robot kemudian aku tidur~sekian

Ain Norainsyah said...

kompiyus ckgu, xtau nak bg markah brpe....:P

Idayu Harun said...

bnyk jugk advice dlm krgn upsr ni.. =D

ada jugk yg terkena btg hidung.. haha
tapi rsenye sanggup capture gmbr sopan jela .. ~

Namee Roslan said...

menarik yet ada moral value!! :D suka!

Anonymous said...

siot jeee. kang ayam ni kene tumbuk kang. haha.

btw,u had been promoted in my latest entry :D

Unknown said...

nak oder rokia cw satu!!

Dhiya Fariza said...

Another great karangan from ayeem :)

Anonymous said...

Hahaah... A+

Just Mini Love said...

krgan UPSR.. hbis la murid kena dgn cikgu kalo buat krgan ada unsur 18sx ni.. haha

rozeeta rashid said...

haha. padan muka ramlah.

izuddinrahim said...

betul ke weh? tool ape tu?

y i e n said...

hahaha~~
penah godek2 nset mmbe pompuan n terjumpe pic2 die yg naked n telah d zoom dgn meriahnyer, yurks! hahaha

khryh said...

cuihh..sangap pon hado

hazanis said...

Hahahaha..suka baca......

Tulus Sweet said...

ramlah kompom dah tak lonely pasni..

Amy Syahirah said...

best bro . =)

Abu Bagi said...

msg yg cuba disampaikan jelas.. yeah!!

Sara Ali said...

A+++ la nie..
kreatif..
tpi wat pening pale cikgu jer...

Ked said...

mantap ah ramli! makan bege brand sndiri tak leh blah!hahaha

e e e n a n a said...

sengal gila karangan neh! hahaha. good job!

tieha ismail said...

enset yang ramli beli tuh, aduh ko ni aku geli dowh...hahaha

amier azrul alias said...

lorh rugilah handphone tuh berjantina perempuan..
keh keh!

SoLy SoLicious said...

padan muke si ramlah... len kali jgn syok snediri.. geli aww.. eeuwwww

Azwa Mohamad said...

penat cikgu bm nak menanda esei kau ni ayam... hahah (^___^)V

YouSOF said...

Kepada yang terasa bolehlah print out karangan ni dan tampal dalam bilik sebgai peringatan..


;D

Sya_Merpati Putih 88 said...

pencertaan yg kreatif dan banyak mesej yg nk disampaikn...mmg terbaik..=)

miera said...

haha!
siotttt

ayokk tatayo...

ramlah padok 3gp;
keh keh keh

salwaismail said...

hahaha. gila cool! :D
tulis la lagi. aku baca tak tinggal satu huruf pun. haha

Shahbri said...

sial.. nipple ke.. hahahha

YasminJHunwick said...

ya ka? ada tool yg boleh tengok balik ? :OOOO

Ayeem Jemain said...

min ada. ce google 'undelete file'. mcm2 software ada

diyananabila(White Girl) said...

kalau photo-photo tu ada balik, nk buat cmne ? boleh buang tak undele file tu dari phone?

Ayeem Jemain said...

diyana takde care lain melainkan pijak2 henfon tu then bakar. serious :)

diyananabila(White Girl) said...

kalau gambar tu ade balik, memg dh tk boleh delete blik?

Ayeem Jemain said...

delete pun tetap takkan hilang dari tu. tu utk sesetengah kes lah. tp pakai je phone tu. jgn jual. ramai org kantoi video klip, gambar lucah sbb jual phone lah kot. kenapa? ada tangkap gambar yg bukan2 ke? haha

Hana Irdina said...

takde lah. kalau hantar baiki kan org yg baiki tu bleh tgk gmbar tu? undelete file tu ade utk semua handphone yg mahal-mahal jeke? ke semua handphone yg ade camera? gmbar tu bleh muncul bile-bile kee? means sesetengah kes?

diyana said...

delete tu bleh? tp, tetaplah gmbar tu ade dlm undelete file tu?

Ayeem Jemain said...

hana memang tak semua phone camtu. ikut nasib dan ikut software mungkin. tp tetap kena berhati2 lah.