Wednesday, June 15, 2011

Siapa Pembaca Blog Kita?

Dalam blogging kena ada tujuan, kena ada target reader. Mungkin takde siapa sedar hal ni kalau tak observe betul-betul. Pembaca kita datang berdasarkan apa yang kita tulis. Jenis entry macam mana yang kita tulis. Biasa blog-blog ni secara kasar ada dua jenis je lah pembacanya :
Pembaca di Kalangan Blogger Sahaja
Blog ni menulis banyak sangat tentang dunia blog dan benda yang klise. Memang blogger je lah yang nak baca kan. Trafik mungkin tinggi, tapi sebab entry remeh, entry SEO, update lebih dari sekali dalam sehari. Kalau ada yang pelik kenapa follower blog ramai, tapi likes Facebook sikit, haa ni lah jawapannya. Sebab readers dia di kalangan blogger saje. Ingat, nak dapat like lebih susah dari nak dapat follower kat widget tu. Contoh? Banyak lah. Hehe. Tapi tak semua blog yang likenya lebih banyak tu blognya bagus. Depends! Mungkin sebab dia hensem/lawa atau friends Facebook dia  yang beribu tu yang banyak like.
Pembaca di Kalangan Blogger dan Bukan Blogger
Blog ni biasanya blog yang menghiburkan pembaca dan idea dari kepala otak sendiri. Update pun jarang-jarang. Pembaca yang baca akan recommend kawan-kawan, adik beradik, mak apak, saudara mara, jiran-miran baca sekali. Tu sebab boleh jadi ramai pembaca di kalangan bukan blogger. Pembaca akan ketagih entrynya, nak lagi dan lagi. Like di Facebook lebih banyak atau tak berapa kontra dengan follower di blog. Di fanpage pun banyak feedback dari readers, bukan pings semata. Contoh? Zack Zukhairi, Conteng-Conteng, Blog Aku Bukan Bapak Kau dan banyak blog legend lagi.
Yang aku cerita ni pasal blog personal lah, kalau blog perkongsian macam segala Media tu, lain cerita lah. Kalau blogger perempuan pulak, dia tulis entry macam mana pun, tapi muka lawa, dia boleh jadi legend jugak. Tak adil. Apa-apa hal pun, semuanya terpulang pada korang nak target reader yang mana, blog korang, bukan blog nenek aku. Asalkan korang tak kacau aku berak. Tapi kalau korang ada idola dalam blogging, korang ikut lah style dia. Tapi jangan salah pilih idola dah lah. Hehe.

P/S: Kalau aku pentingkan trafik, dah lama dah aku update 10 kali sehari. Tapi aku tak nak update benda yang readers aku tak nak baca. Hati readers kena jaga. Kalau selalu sangat buat entry remeh, lain kali kita update, readers tak nak singgah dah. Kesimpulannya, Alexa traffic bukan kayu pengukur. Ngehehe.



Comments
58 Comments

58 Kokokan Suci:

Yuyu Zulaikha said...

yuyu yang mana ayeem??? ^^

Ayeem Jemain said...

blogger pompan terkecuali. haha

Eera Shera said...

angguk2 byk kali..betul3x

aque said...

bloger pempuan terkecuali??? huhuhuhu cepat ayem balas yew hahhahah

Anonymous said...

aloh. aku nak katun.

nurdani said...

ada betulnya jugak. entri remeh update lebih dari 1 sehari boleh buat readers malas nak tengok

Ze_Mhis said...

Aku takde letak button like fb. Kategori ape tu aku ni? Jeng jeng jeng...

Anonymous said...

Ni terbaik. list blog kat atas tu blog yg aku ketagih nak bace! blog ni pun dah gian gak! >,<

Nak lagi best, pembace yang bile dah ketagih, terus die bukak entri2 lame blog tu. tu jenis reader terbaik!

Faiz Tapit said...

wooo. trimas ayeem promote aku. nti aku blas. hahaha

meowwmania said...

takde target mmg suka nak cerita pasal anak-anak bulus

asal bukak mulut je nak cerita pasal meow tapi bukan semua org suka nak dgr so tulis dlm blog siapa yg suka baca yg tak suka toksah baca

yg penting kita boleh sentiasa bercerita pasal anak-anak bulus, syok sendiri pon tak pe heheeee

puas hati lorr :D

The Sharkox said...

tetiba pulak engko buat entri serius. aku rasa ini first time aku baca tanpa gelak..

Ctnahda said...

Nice info sharing. Tq Ayeem.

http://simplymectnahda.blogspot.com

Nay said...

True that .. biasanya blogger perempuan senang naik sebab muka .
Tapi menarik di blog ni adalah that your 'bakat' . nice sharing !

Anis said...

hehek alexa tu, blogger tegar jelah kot sibuk kejar. klu i, xkesah pun psl readers. yg pntg, i puas hati dgn apa yg i tulis :D

eZmALiZa said...

fakta tepat!

hebat!

tak dinafikan blog kite hanye blogger je bace...

tapi aku ase, blog ayam ni pon kawan2 kite yg bukan blogger bace gakk! tengok la sape yg rekemen..hahahhaa

erniemusliana said...

baek laa. hahaha.

ENCIK TIKUS said...

matang gilaa

izman said...

yup, aku setuju jugak dgn pandangan ko tu. anyhow, semua orang ada cara tersendiri dan may be ada sahabat tersendiri.

Opah Kentang said...

Opah LIKE this. :)
kalau macam nie oke tak??
har har :P

Namee Roslan said...

saya suka blog ayam ni!! em betul, terpulang kita nk target readers yg macam mana. kalau saya, saya belum mula tulis perihal peribadi lg sbb sy bukan famous so susah nk tarik pembaca baca kisah hidup saya. :)

kura said...

Kalau blogger perempuan pulak, dia tulis entry macam mana pun, tapi muka lawa, dia boleh jadi legend jugak. -mmg xadil. *muka jeles. hahaha

Unknown said...

ada gak silent reader.huhu

joyahbunga said...

betul..betul..betul.....

wannurfazrini said...

aku pya blog tdk dpt dikenalpasti. sekian!

anamizu said...

cik ana punye xde org bace T____T

fat said...

xpasti blog aku jenis apa. hahaha.


Wordless Wednesday # 2

Akim Iqbal said...

hahahaha

Khairi Fakhri said...

setuju!

syufaa said...

setuju!
klau update tiap mse, tp entrynye ibarat 'pasaldiaaaaaaaje' aku pon malas nk terjah..
aku suke blog yg share info, bnde2 berpekdah..kan baguihh..
share2 ilmu.. =.="

Miera Hassan said...

like..like... hihi. tp aku punya mcm xdapat dikenal pasti..huhu

*perkara pertama aku buat setiap kali masuk blog ko ialah tanggalkan baju ko..muahahaha..*

red gitarputeh said...

cop cop cop! ayeem!!!! sape mentor kau.?? sila reply T.T

Ayeem Jemain said...

entri aku boleh kata tak dipengaruhi mana2 blogger lah. tp kalau nak kata yg aku respek, 3 blogger yg aku tulis tu lah ;)

Unknown said...

ahaha..betul sangat.kdg tu gatal je tangan nak tekan butang stop following this blog.oops!jgn salah paham.bukan benci.cuma rasa annoy tiap kali tengok tajuk yang lebih kurang sama cerita yang lebih kurang sama.tp aku suke blog ni.XD.comel.buat aku rasa nak buat flash gak.tapi aku malas.XD

Aujinz said...

saya nak jadik yang biasa biasa jer.. koh koh koh

budaksetan said...

aaa, ni rasa nak touching,
aku terasa dengan entry kau kali ni, HAHA

Isteri Encek Bard said...

serius ko idola IEB ayeem, entry ko hari nie sangat educated... tu lah pada ieb yang paling penting adalah pembaca setia...

Isteri Encek Bard said...

blog tapit pon best gak, sentiasa ternanti-nanti enty korang.. ini bukan ayat bodek eh, tapi kenyataan... walaupun korangh sering selit-selit 18x, pada ieb tu bukan melucah, tapi humor dan kelainan tuk menarik perhatian pembaca.. blog korang the best... baca entry yg skema jer boring gak, cam ieb baca blog sendiri.. wawawawa

ParkAir said...

Abang.. abang.. abang rasa belog ni untuk share maklumat, pendapat kita, ye. Jadi.. jadi.. abang rasa blog awak memang buat orang tertunggu-tunggu. Keep it up dan kita jumpa di final maharaja lawak! - Mamat Khalid.

hamzah ian said...

aku takde.. fak... hahahahaha

FazMelati said...

yeaa entri menarik, tapi i pun sama tak dapat nak kenal pasti siapa reader,..

Lets go MiNaz! =)Minazzz =))

mushroom said...

setuju2.. aku pun tgh target ni.. newbie lah katakan.. :)

hamizah afifah said...

ayeem entri ni sy bce smbil kerut dahi..hihi..siyesnyerrr dye..tkut sy.. = ="

HALIM said...

lu pun blogger legend la ayeem..

Unknown said...

aku lebih suka baca blog yg free thinker..
best..no copy cat..idea dr kepala hotak sendiri.

Unknown said...

setujuuuu ! :D

nurul rasya said...

aku rasa aku in the middle.
haha

Unknown said...

well , maybe , err* haha

Firdaus said...

wey ayeem kan aku sruh ko wat entri psl 10 blogger plg hensem..hahahah..

AzarNadhirah said...

hehehe nice entry ayeem ayam :)

aisyah thaqif said...

' Hati readers kena jaga '

terharu aku baca . first time rasanya baca entry ayeem dgn muka serius . likeee ;)

yaya_flanella said...

mintak2 ayeem baca belog aku. puh puh.

Zulfahmi Abidin said...

**hrmmm. betul jgk ckp ko ayeem eak. tapi aku tak pnah plak classifikasikan blog aku.aku pikir lantak situ jer.^_^

Ujang9897 said...

gua punya blog kelam kabut..

kena belajar dgn abg ayeem ni..hahaha

apa pun aku suka blogger yg merepek..=)



*kalau ada BE kene kejar trafik...=)

Ujang9897 said...

gua punya blog kelam kabut..

kena belajar dgn abg ayeem ni..hahaha

apa pun aku suka blogger yg merepek..=)



*kalau ada BE kene kejar trafik...=)

nazirulhazwan~ said...

aku punyo?pembaca diam.hehe

| CIKZEK | said...

update bile ada idea jer. huhu nti xda org nk baca lak kan :D

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

blog aku, aku rasa macam agak balance r kot..sebab aku rasa most of traffic n like aku mai dr fb jugak walaupun tak ramai..

n part komen adalah blogger..

aku assume kat situ la..aku nak jadi kreatif macam ko..tp inesen..haha

Fairuz Zainal said...

mesti hamzah jeles lepas ni. tapit ade. dia takde.